biuro@multimel.pl          +48 502 231 423

   

slajd01
slajd02
slajd03
slajd05
slajd04
Previous Next Play Pause

Wiele osób marzy o własnych „czterech kątach”, nie jest to jednak takie proste, gdyż budowa lub zakup mieszkania wymaga sporych nakładów finansowych. Tutaj z pomocą przychodzi kredyt hipoteczny, jednak aby go uzyskać należy spełnić szereg warunków i wypełnić małe morze dokumentów. Dzisiaj postaram odpowiedzieć się na pytania: jakie są to dokumenty, jakie dokładnie warunki należy spełnić oraz w jaki sposób przebiega ustalanie zdolności kredytowej, która jest integralną częścią całego procesu.

Zdolność kredytowa – co to takiego?

Aby wziąć kredyt potencjalny klient musi posiadać płynność finansową pozwalającą na spłacanie comiesięcznej raty. Ten parametr nazywany jest zdolnością kredytową, a proces oceny ma na celu jego sprawdzenie. N etap ten składa się kilka czynników:

  • Okres, na jaki udzielony jest kredyt (w tym przypadku jest to zwykle przedział 20-30 lat)
  • Kwota kredytu, od której zależy wysokość miesięcznych rat
  • Wkład własny będący swojego rodzaju zabezpieczeniem (przeważnie jest to około 20% wartości inwestycji)
  • Wiek ubiegającego się o kredyt – im niższy, tym dłuższy może być okres kredytowania i wyższa jego kwota
  • Dochód będący sumą wszystkich stabilnych comiesięcznych przychodów (wymaga udokumentowania)
  • Pozostałe zobowiązania kredytowe mogące ograniczać płynność finansową

Jakie formalności należy spełnić, aby uzyskać kredyt hipoteczny?

Kolejnym krokiem po uzyskaniu pozytywnego wyniku badania zdolności kredytowej jest dokładna analiza oferowanych przez deweloperów nieruchomości i zapoznanie się z ofertą kredytową banków w celu wyboru optymalnego rozwiązania.

Następnym etapem jest złożenie wypełnionego wniosku kredytowego uzupełnionego o wymagane dokumenty takie jak:

  • Kserokopia dowodu osobistego, paszportu lub ważnego prawa jazdy
  • Formularz PIT-37
  • Zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach
  • Wyciąg z rachunku bankowego za konkretny okres (wskazany przez bank)

Jeśli jest się natomiast przedsiębiorca prowadzącym własną działalność, to wymagane dokumenty są nieco inne i jest ich nieco więcej:

  • Zaświadczenie o wpisie do ewidencji gospodarczej
  • Zaświadczenie o nadaniu numeru NIP i REGON
  • Zaświadczenie o braku zaległości w płatnościach, składkach ZUS i podatkach
  • Wyciąg z księgi przychodów i rozchodów

Pozostałe dokumenty, które dotyczą zarówno osób prywatnych jak i przedsiębiorców, a są wymagane to:

  • Zaświadczenie o spłacie zobowiązań lub aktualnym saldzie zadłużenia (jeśli zawarte są inne umowy kredytowe)
  • Potwierdzenie wniesienia wkładu własnego
  • Umowa przedwstępna kupna nieruchomości

W świetle obowiązujących przepisów prawa (ustawa o kredycie hipotecznym) bank ma do 21 dni na podjęcie decyzji w sprawie udzielenia kredytu lub odrzucenia wniosku.

Galeria

A1
A1
B1
B1
C1
C1
D1
D1
1
1
1
1
2
2
2
2
4
4
3
3
3
3
4
4
6
6

logo2

Biuro sprzedaży mieszkań i wynajmu lokali użytkowych

Biuro sprzedaży:
+48 502 231 423
+48 516 141 905
biuro@multimel.pl

Sekretariat:
+48 81 75 18 612

Adres:
20-388 Lublin, Dominów 130A